Historie

Muziekvereniging ‘Harmonie’ Stolwijk is op 16 augustus 1918 opgericht. Een groep mannen besloot om samen muziek te gaan maken. Misschien waren er voor die tijd al kunstlievende mensen bezig met het maken van muziek, maar de eerste statuten zijn van 1918. Vanaf 1920 doet het harmonieorkest mee aan concoursen en de druk bezochte zomerconcerten werden in de eigen muziektent gehouden. Het vaandel van de Harmonie is in 1922 gemaakt. De eerste vrouwelijke leden werden begin jaren 50 toegelaten. De drumband is in 1954 opgericht. In 1958 kreeg de ‘Harmonie’ voor haar 40-jarig jubileum uniformen aangeboden door de bevolking. Een uniformcomité had zich hiervoor ingezet en diverse acties ondernomen om geld te verzamelen.

De muziekvereniging is bij de KNMO aangesloten. De KNMO organiseert allerlei concoursen en festivals. In 1987 is de vereniging gestart met beroepskrachten voor de opleiding houtinstrumenten. De vereniging is begonnen met circa 12 leden en telt op dit moment met alle leerlingen erbij meer dan 50 leden.

Dit filmpje geeft een goed overzicht van de muzikale diversiteit.